Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Standardy ochrony małoletnich. Procedura

Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o. o.; ul. Waszyngtona 1/34; 15-269 Białystok

NIP: 5423439639, Regon: 520015140, KRS: 0000923448

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników podmiotu leczniczego Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy, sp. z o. o. jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz z uwzględnieniem jego potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie przez pracowników placówki. Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy, sp. z o. o. realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa i przepisów wewnętrznych.

Rozdział I

Przepisy wprowadzające

  1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem, zwana daje Polityką ochrony, stanowi zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dzieci przed różnymi formami przemocy i krzywdzenia.
  1. Polityka ochrony została opracowana na potrzeby podmiotu leczniczego Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o. o.; 15-269 Białystok, ul. Waszyngtona 1/34 świadczącego usługi zdrowotne na rzecz dzieci.
  2. Definicje:
    • Podmiot medyczny Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o. o. działa pod firmą Praktyka Stomatologiczna M.J .Pietruscy sp. z o. o.. Miejscem udzielania świadczeń jest zakład leczniczy Praktyka Stomatologiczna Pietruscy; 15-269 Białystok, ul. Waszyngtona 1/34 świadczący usługi zdrowotne na rzecz małoletnich,
    • Kierownictwo – osoba lub organ, który w strukturze danej placówki, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach instytucji,
    • personel – za personel uznaje się pracowników, współpracowników, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariuszy, studentów, rezydentów, stażystów, praktykantów), miejsca zatrudnienia, pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, higienistki stomatologiczne, asystentki stomatologiczne, pomoce dentystyczne, technicy dentystyczni, fizjoterapeuci i inni pracownicy medyczni, psychologowie, psychoterapeuci, personel administracyjny, pomocniczy, w tym sprzątający i pilnujący porządku).
    • dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia,
    • krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie,
    • opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

Rozdział II

Bezpieczne relacje między personelem a dziećmi

Dziecko ma prawo, aby rodzice/opiekunowie towarzyszyli mu podczas leczenia i korzystania ze świadczeń medycznych zawsze, gdy tego potrzebuje. W kontakcie z dzieckiem-pacjentem i jego rodzicami lub opiekunami personel zobowiązany jest zachować: życzliwość, empatię i szacunek, wrażliwość kulturową, postawę nieoceniającą.

  1. Personel zobowiązany jest do:
    • Poszanowania i przestrzegania prawa do informacji poprzez:
      • przekazywanie dziecku informacji w sposób dostosowany do jego wieku, przy użyciu prostego języka;
      • informowanie o podejmowanych czynnościach;
      • sprawdzanie czy dziecko rozumie sytuację oraz skutki działań medycznych lub terapeutycznych;
      • upewnienie się, że dziecko wie o możliwości zadawania pytań osobom z personelu;
      • zachowanie w komunikacji z dzieckiem-pacjentem uczciwości, tzn. mówienie prawdy i zwracania uwagi innym członkom personelu na potrzebę mówienia dzieciom prawdy, przy uwzględnianiu kontekstu (wieku, sytuacji i poziom rozwoju dziecka);
      • korzystanie z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje.
    • Zapewnienia małym pacjentom sprawczości poprzez:
      • zwracanie się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko;
      • nietraktowanie dziecka w sposób podmiotowy, jakby dziecko było nieobecne podczas rozmowy;
      • konsultowanie (w miarę możliwości) z dzieckiem kwestii pozamedycznych, jeśli wiadomo, że danie dziecku wyboru nie będzie miało wpływu na jakość leczenia, i przedstawianie mu opcje do wyboru;
      • uszanowanie prawa dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzeby oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
    • Poszanowania intymności dziecka, a w szczególności:
      • odsłanianie ciała dziecka partiami (w trakcie badania dziecku powinien towarzyszyć rodzic/opiekun lub inna osoba z personelu);
      • nawiązywanie kontaktu fizycznego z dzieckiem, niezwiązanego z udzielaniem świadczenia medycznego, wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą;
      • szanowanie potrzeby dziecka – pacjenta;
    • współpracy z rodzicami/opiekunami, w szczególności poprzez:
      • informowanie dziecka i rodziców/opiekunów o zasadach obowiązujących w placówce, podkreślanie znaczenia ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów, zachęcanie do czytania informacji;
      • dbanie o to, aby rodzic/opiekun był informowany o bieżącej sytuacji medycznej dziecka;
      • współpracę z rodzicami/opiekunami w procesie przygotowania i uspokojenia dziecka;
    • Ochrony dzieci przed krzywdzeniem, tj.:
      • reagowania w przypadku zauważania lub podejrzenia, że dziecku dzieje się krzywda;
      • reagowania i przypominania o zasadach komunikacji z dzieckiem, gdy rodzic/opiekun lub inna osoba, zwłaszcza z personelu, straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji, bagatelizuje potrzeby i odczucia dziecka;
      • w przypadku, gdy coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi niepokój, poproszenie innej osoby z personelu o obecność podczas badania/wizyty;
      • zwracanie uwagi, by na terenie placówki przebywały wyłącznie osoby uprawnione.
  2. Bezwzględnie zabrania się:
    • naruszania prawa dziecka do intymności i prywatności, ujawniania danych osobowych lub wrażliwych;
    • omawiania sytuacji dziecka z ignorowaniem jego obecności;
    • ograniczania możliwości pobytu rodzica/opiekuna przy dziecku, lekceważenie tego, że rodzic/opiekun dobrze zna dziecko, jego potrzeby i upodobania;
    • straszenia lub szantażowania dziecka w celu nakłonienia do współpracy;
    • ignorowania lub bagatelizowania odczuć dziecka, np. strachu, lęku przed bólem, niepewności co do nowej sytuacji;
    • mówienia dziecku nieprawdy;
    • wyciągania pochopnych wniosków o dziecku i rodzinie, jeśli nie są uzasadnione profesjonalną wiedzą i oceną;
    • zakładania, że dziecko i jego rodzice/opiekunowie wiedzą, jak działa poradnia i jakie zasady w nich obowiązują.
    • dopuszczania do sytuacji, w których dzieci-pacjenci i ich rodzice/opiekunowie czują się dyskryminowani lub otrzymują niższy standard opieki.
    • krzyczenia, zawstydzania upokarzania, lekceważenia czy obrażania dziecka lub jego rodziców/opiekunów.

Rozdział IV

Bezpieczna rekrutacja personelu

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi WŁAŚCICILE Praktyki Stomatologicznej M.J. Pietruscy sp. z o.o. prowadzą ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
  2. WŁAŚCICILE Praktyki Stomatologicznej M.J. Pietruscy sp. z o.o.  przed  zatrudnieniem członka personelu uzyskuje jego dane osobowe, informacje o wykształceniu, kwalifikacjach, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, a także dokonuje weryfikacji danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) albo – w przypadkach wskazanych prawem – oświadczenia o niekaralności.
  3. Informacje uzyskane z ww. rejestrów przechowywane są w teczce osobowej członka personelu.
  4. Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o.o.  zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
    • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
    • stosowania adekwatnych do sytuacji procedur interwencji prawnej w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
    • odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji,
    • procedury „Niebieskie Karty”,
    • przestrzegania praw małego pacjenta oraz opartej na szacunku komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami
  5. Przed przystąpieniem do pracy z dziećmi przeprowadza się szkolenie członka personelu z zakresu stosowania Polityki ochrony.
  6. WŁAŚCICIELE odbierają od członka personelu oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką ochrony, według wzoru określonego w Załączniku nr 1.

Rozdział V

Podejmowanie interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka

  1. Każda osoba będąca członkiem personelu jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku – pacjentowi dzieje się krzywda.
  2. Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u dziecka – pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
  3. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej członkiem personelu, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci.
  4. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
    • popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);
    • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie);
    • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  5. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi stosowanie wobec niego przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
  6. Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje ten fakt Właścicielom Praktyki Stomatologicznej M.J. Pietruscy sp. z o.o.. Za prowadzenie interwencji odpowiada Właściciel lub inna osoba, wskazana na stałe lub doraźnie do prowadzenia interwencji.
  7. Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka polega sporządzeniu pisemnego zawiadomienia wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 2, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja z dzieckiem – ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki), przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17. roku życia także należy sporządzić pisemne zawiadomienie.
  8. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:
    • Ze strony członka personelu:
      • w sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka, należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
      • w sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli członek personelu, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o.o.  lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą.
    • Ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników:
      • gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową: należy wszcząć procedurę „Niebieskie Karty” poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A (Załącznik nr 4) i jego przekazanie do Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej,
      • gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować: należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny, wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 3.
    • Ze strony innego dziecka:
      • należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację dziecka krzywdzonego, wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 3.
  9. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:
    • Ze strony członka personelu:
      • należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;
    • Ze strony rodziców lub opiekunów prawnych:
      • należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka, wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 3.
  10. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych, osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z personelu. Osoba odpowiedzialna za interwencję może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
  11. W przypadku, gdy nie jest jasne, jakiej krzywdy dziecko doświadcza ze strony rodzica lub opiekuna prawnego, należy wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”.
  12. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
  13. W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dzieciom, należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
  14. Podejrzenie krzywdzenia dziecka, niezależnie od osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie, jest zdarzeniem niepożądanym i jako takie podlega raportowaniu zgodnie z regułami obowiązującymi w jednostkę. Jednostka prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem osoby zgłaszającej, osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek personelu, inne dziecko) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 2, wniosek o wgląd w sytuację rodziny wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 3, wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 4) oraz daty interwencji.
  15. Dalszy tok postępowania leży w gestii uprawnionych organów (sąd, Policja, prokuratura, OPS).
  16. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.

Rozdział VI

Zasady bezpiecznego korzystania z sieci Internet

  1. Praktyka Stomatologiczna M.J. Pietruscy sp. z o.o.  stosuje bezpieczną infrastrukturę sieciową, przygotowaną na poziomie sprzętowym, programistycznym i z uwzględnieniem aktualnych wytycznych.
  2. W Praktyce Stomatologicznej M.J. Pietruscy sp. z o.o.  nie są udostępniane dzieciom urządzenia z dostępem do sieci.

Rozdział VII

Zaznajomienie opiekunów dziecka z Polityką ochrony

  1. Personel ma obowiązek zapoznania dziecka ze standardami oraz omówieniu ich w taki sposób, aby dzieci mogły je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

Rozdział VIII

Przygotowanie i aktualizacja Polityki ochrony

  1. Właściciele Praktyki Stomatologicznej M.J. Pietruscy sp. z o.o.   wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  2. Kierownik lub osoba przez niego wyznaczona monitoruje i weryfikuje pracę z dziećmi pod kątem ich ochrony przed krzywdzeniem, a w szczególności może podjąć decyzję o konieczności dokonania aktualizacji standardów, z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. Aktualizacji dokonuje się nie rzadziej niż jeden raz na 2 lata, chyba że wcześniej zachodzi taka konieczność.
  4. Organizuje się, nie rzadziej niż 2 razy w roku, szkolenia personelu na temat wdrażanych i stosowanych standardów.
  5. Raporty z monitoringu i okresowej weryfikacji pracy z małoletnimi oraz szkoleń są przechowywane w dokumentacji.
Scroll to Top